Erasmusplus korttidsprojekt 2023-2024
Skolan beviljades ett korttidsprojekt som är ett mobilitetsprojekt för personal & elever.
Syftet med projektet är att bygga upp ett internationellt nätverk för att ge möjlighet för framtida samarbeten som exempelvis jobbskuggning för anställda och utlandspraktik för elever. Målet är att få erfarenhet av andra europeiska länder och kulturer, stärka demokrati och se hur andra länder jobbar med att implementera grön hållbarhet och digitalisering.
Vår förhoppning är att projektet kommer bidra till att:
Vad har vi lärt oss?
Köra trailer med manuell växellåda (DAF och MAN)
Uträkning kring lastsäkring
Belgiens vägnät och mer kännedom om landet
Andra arbetsvillkor jämfört med Sverige
Kultur och religion, upplevt en annan öppenhet, skillnad i tilltal på skolan vilket vi inte är vana vid i svenska skolan
Använda engelska språket
Carpool parkeringar för samåkning till städer
Vår upplevelse
Mycket bra och trevligt bemötande. Ett välplanerat upplägg och hjälpsamma människor. En bra livserfarenhet.
What made you join Erasmus+ project?
I joined the project get a unique opportunity to broaden my horizons and enhance my personal and academic growth. And to experience a different culture.
What had been the most positive in the experience?
I find the most positive thing about is the new or different thing you will see with the law and the trucks.
What has been the most difficult in this experience?
The most difficult part is found was adapting my day to day activities and the language barrier. But that will mostly minimise when you adapt.
Can you give 5 tips for future Erasmus+ students?
1. Try new foods
2. Explore locally and beyond when you have the time
3. Document your experiences
4. Take care of your wellbeing (food wise)
5. Be flexible and adaptable
Våra lärare Johan och Susanne besökte under VT Atlas College i Belgien.
Hur blev det?
Många positiva erfarenheter, till exempel:
Förbättrad kulturell kompetens och en djupare förståelse för utbildning i ett internationellt perspektiv (måste upplevas på plats i landet).
Förbättrad förståelse för undervisningsteknik för blivande lastbilsförare i ett annat land.
Bra boende hos privata värdar gav inblick i vardagslivet.
Djupare kunskaper om Europa, EU och europeiska värderingar.
Värdefulla kontakter med lärarkollegor i annat land.
Överrraskningar
Mångkulturella klasser.
Viktigt bland elever att upprätthålla en kulturell identitet.
Lärarkollegiet homogen grupp, inte mångkulturell.
Stor skillnad i standard på lokaler, t ex klassrum.
Fler likheter med svensk gymnasieskolan än förväntat.
Grundskola och gymnasieskola på samma område.
Stor skillnad i disciplin mellan de olika skolformerna. Sträng disciplin i grundskolan, mindre sträng i gymnasiet.
I vintras var våra naturbrukslärare Lars och Therese till Redu Rovaniemi på jobbskuggning. Syftet var att följa naturbrukslärare i sitt dagliga arbete med fokus på maskinkörning under vinterförhållanden samt se hur man använder sig av simulatorer i undervisningen.