Sök på webbplatsen
  • Dela
  • Translate
       

Södra Vikens elever på Wettergrendagen

2010-03-23
”Se aldrig det krokiga på vägen – se målet” var några av många kloka ord som eleverna i årskurs ett på Södra Viken fick med sig hem efter att de besökt Karlstads Universitet och Wettegrendagen.

Besöket inleddes med en föreläsning i Aula Magna där Björn ”Pölsa” Starrin var konferencier. Han ansåg att Wettegrendagen var en ”grym cool dag” och som uppmanade unga människor till att ”göra sin grej”.

Näste man upp på scenen var superentreprenören från Sälen Tomas Kaiser som ligger bakom Hello Sweden. Hello Sweden är en organisation som jobbar med näringslivet sammankopplat med idrottsprofiler. I idrottsstallet finns superkändisar som Anja Pärson, Ingemar Stenmark, Charlotte Kalla, Jesper Parnevik, Pim-Pim Johansson och många fler. Kaiser berättade historiken kring Hello Sweden, om affärsidén bakom organisationen och målsättning. En intressant tanke som Kaiser lyfte fram var tankarna bakom kriterierna för sponsringen. Här var det inte resultat och prestation som kom i första hand utan social kompetens följt av idrottarens image. Först på tredje plats kom prestation och resultat.

Efter Tomas Kaisers insiktsfulla ord var det dags för en av Hello Swedens hedersmedlemmar och en av Sveriges mest framgångsrika idrottskvinnor att äntra scenen; Magdalena Forsberg.
Magdalena pratade mycket om vikten av realistiska mål och att det är delmålen som leder till huvudmålet. Andra kloka tankar som Forsberg delade med sig till eleverna var att viljan och motivationen har man inom sig, vikten av att kunna klappa sig själv på axeln och ge sig själv beröm. Magdalena avslutade med att berätta om åtta viktiga punkter för att nå företagsamhet hos sig själv:

• Sätt upp ett mål!
• ”Viljan att vinna är inte alls lika viktig som viljan att förbereda sig för att vinna”.
• Att lita till sig själv är att fördubbla sin förmåga.
• Lär dig av dina misstag och av dina framgångar.
• Fokusera på rätt saker.
• Jobba, jobba, jobba.
• ”Keep smiling”. När det går tungt så le, det låter galet men funkar enligt Forsberg.
• Lyssna inte på allt och alla – tro på dig själv!

Fullproppade av tänkvärda ord och av kycklingbaguette var eleverna redo för att gå runt och kika på de 160 olika utställarna. Om man inte tidigare hade förstått ungdomars företagsamhet så blev man varse om detta när man gick runt och kollade alla UF-företag. Här fanns allt från läckra muffins till superkit om bilen stannar. Krokig väg? Glöm det, nu är det raksträcka som gäller.

Ung Företagsamhet är ett utbildningskoncept för gymnasieelever mellan 16 och 20 år. UF-ungdomarna får stöd och hjälp av lärare och rådgivare från näringslivet. Under ett läsår får eleverna uppleva ett företags livscykel genom att starta, driva och avveckla ett UF-företag.

Wettergrendagen är UF-elevernas regionala mässa där de får chansen att visa upp och sälja sina varor och tjänster. Olika tävlingar pågår under Wettergrendagen och mässdagen avslutas med en prisutdelning.



 

Länkar